In honor of spring – Eduard Kunz

2 martie. Miercuri. 7:00 pm.
P r i m ă v a r ă ! S p r i n g !
Martie. Miercuri. Muzică.

Cine este Eduard Kunz?
– Eduard este tată, soţ, pianist născut în Rusia care trăieşte în România.

În spatele concertelor sunt ore de studiu intens, fără îndoială. Cum le faceţi faţă?
– Exersatul devine o parte importantă a profesiei noastre, încă de la o vârstă fragedă. Nu atât cantitatea cât calitatea contează. Trebuie să fii prezent, nu setat pe pilot automat atunci când studiezi. 

–  De ce calităţi are nevoie un pianist?
– Disciplină şi muuultă muncă de la vârste fragede, şi încredere în sine. De fapt, sunt aceleaşi calităţi la toate profesiile. 

Beethoven spunea că a cânta greşit o notă este un lucru banal, dar a cânta fără pasiune este de neiertat. Ce rol joacă pasiunea în arta cântatului la pian?
Cum spunea Victor Hugo: „Muzica exprimă ceea ce nu poate fi spus şi este imposibil a fi trecut sub tăcere”.
Când lucrezi cu pianul şi cu cele 13 000 părţi ale sale este ca şi cum ai lucra cu cuvinte, vorbind limba. Poţi fi fluent, chiar excepţional în arta vorbirii, dar, ceea ce contează, de fapt, nu este modul în care vorbeşti, ci despre ce vorbeşti. 

Un sfat pentru cei care vor să ajungă mari pianişti?
–  Destul de greu să dau sfaturi fără să am un context. Încearcă să găseşti un profesor bun şi fii tot timpul într-un mediu competitiv! Mult noroc! 


Am ascultat multe interpretări. Am auzit mulți interpreți de renume.
În seara asta am ascultat un poet. Am asistat la o discuție. Mulți pianiști tind să se impună atunci când cântă la pian și, astfel, asculți un monolog – nu pianul se face remarcat, ci pianistul.
În seara asta însă, am asistat la o discuție. Pianul de pe scena sinagogii, atât de tăcut și dur în solemnitatea lui, vorbea. Cânta. În toată splendoarea lui. Fiecare părticică a sa devenise o oglindă în care pianistul se privea. R e z o n a .
Ascultând, aveai impresia că muzica e în degetele pianistului, că se revarsă în valuri din încheieturile sale. Sunetele dansau în încăpere, alergau printre rânduri, năvăleau în mulțimea de ascultători.
Când mi-a spus că un pianist trebuie să fie prezent în interpretare, nu l-am înțeles. Auzindu-l însă, credeam că muzica se năștea chiar atunci. Acolo. Pasiunea de care vorbea Beethoven. Notele de pe portativ trăiau. R e s p i r a u . 

Eduard Kunz a lăsat pianul să vorbească. Gesturile sale erau atât de expresive, încât vedeai totul aievea: un suspin, un surâs, o furtună, un om plângând la mormântul iubitei, un dans al inimii care iubește, o joacă de-a v-ați ascunselea, o strângere de mână, o ploaie torențială, un pas de domnișoară.

Îmi amintesc de primăvara trecută. Trecea și atunci prin sinagogă, în ropote de aplauze, în respirații întretăiate, în lacrimi de admirație.
2016. Primăvara lui 2016. A venit valsând, în pași mărunți de romantism, săltând peste iarnă, trimițând sărutări celor care au venit să o întâmpine.

Programul serii:

Chopin – Preludiul Op 28 Nr. 4 
Preludiu Op. 28, No. 4 de Frédéric Chopin este unul dintre cele 24 de preludii de Chopin. Prin cererea lui Chopin, această compoziţie muzicală a fost jucată la propria înmormântare, împreună cu Requiem de Mozart.

Chopin – Mazurka Op 17 Nr. 4
Mazurka – miniatură de origine poloneză inspirată din tradiţia populară. 
Frédéric Chopin preia forma dansantă, trasnformând aceste compoziţii muzicale în simboluri ale renaşterii culturii tradiţionale,adevărate bijuterii clasice.

Chopin – Nocturne Op. posth. în do# minor 
Chopin – Vals Op. 64 Nr. 2;
                Vals Op. posth. în mi minor.
Chopin – Balada Nr. 1 în sol minor
Franz Schubert – Sonata Op. 120 în La Major, 664 
Serghei Rachmaninov – Trei momente muzicale Op. 16
 O mică parte a concertului: Balada nr. 1 în sol minor
 

 Fotografii: Blondu Photograph

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *